Pengesahan dengan persyaratan di bawah ini adalah Khusus untuk Pemohon yang berkewarganegaraan Malaysia yang menikah dengan WNI/WNI Pemastautin Tetap dan WNI yang bekerja di Malaysia.

  • Pengesahan ini akan dipergunakan untuk pendaftaran nikah di Jabatan Agama Islam atau Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan keperluan lainnya untuk pengurusan dokumen di Malaysia.

Persyaratan Pengesahan Kutipan Akta Nikah/Perkawinan dari Indonesia:

Kutipan Akta nikah/perkawinan suami dan istri;

  1. Paspor RI dan E-KTP;
  2. Paspor Malaysia dan stempel Imigrasi sewaktu masuk dan Keluar dari Indonesia;
  3. IC Identification Card) ;
  4. Surat keterangan dari Kedutaan/Konsulat Malaysia di Indonesia;
  5. Pemohon Warga Negara Malaysia Muslim melampirkan, Borang Kebenaran berkahwin luar Negara (fotokopi);
  6. Pemohon Warga Negara Malaysia Non Muslim melampirkan surat keterangan status dari Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) (fotokopi);
  7. Pemohon WNI penduduk tetap atau Warga Negara Malaysia beragama Islam yang berpoligami melampirkan putusan dari Pengadilan/Mahkamah.

Dokumen ASLI & Fotokopi (Proses : 2 hari kerja)

Muhammad Febi KhairaKonsuler
Pengesahan dengan persyaratan di bawah ini adalah Khusus untuk Pemohon yang berkewarganegaraan Malaysia yang menikah dengan WNI/WNI Pemastautin Tetap dan WNI yang bekerja di Malaysia. Pengesahan ini akan dipergunakan untuk pendaftaran nikah di Jabatan Agama Islam atau Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan keperluan lainnya untuk pengurusan dokumen di Malaysia. Persyaratan...